بسمه تعالي

شيوه نامه تدريس مسئله یابی

الف – اهداف کلی:1 -  يافتن مسائل اساسي موضوع ومخاطب براي تأثير گذاري بيشتر بر:

 حیطه شناختی یا عاطفی یا رفتاری مخاطب.

            2 – هدفمند وجهت دار شدن مطالعه پیرامون بحث مورد نظر.

            3 – اشراف بر بحث مورد نظر.

            4 – تعیین زاویه دید بهتر و دقیقتر.

ب – توضیحات:

1 – دلایل بروز مشکل در مخاطب : یا علت های بروز مشکل را می نویسیم.

                          یا زمینه های بروز مشکل را می نویسیم.

                          یا ریشه های بروز مشکل را می نویسیم.

نکته : در موضوعات منفی ، مشکل ، خود موضوع و در موضوعات مثبت ، مشکل ، انجام ندادن موضوع

 می تواند باشد.

2 – نگرش مخاطب نسبت به موضوع: یعنی در حال حاضر مخاطب چطور به موضوع مورد نظر می نگرد؟ مثبت یا منفی؟ نگرشهای منفی را طبق اولویت باید تغییر دهیم و از نگرشهای مثبت استفاده کنیم و آنها را تقویت نمائیم.

3 – فرصتها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب : در فرم ثابت است ولی ما باید طبق اولویت  از آنها خوب استفاده نمائیم.

نکته : در بعضی موضوعات بعضی از نقاط مثبت کارائی مهمتر و بیشتری می تواند داشته باشد که باید در اولویت قرار داده شود و بر عکس.

4 – آثار مثبت و منفی موضوع: 1 - منظور از آثار مثبت هم آثار مثبت خود موضوع وهم آثار مثبت طرح موضوع می تواند باشد (مثلا طرح موضوع آثاری دارد که خود موضوع آن آثار را ندارد مثل اینکه اگر یک موضوعی مطرح شود حتما به دیگران انتقال می دهد واین انتقال دادن جزء آثار مثبت طرح موضوع است).

         2 - منظور از آثار منفی فقط آثار منفی خود موضوع می باشد.

نکته1 : در موضوعات منفی ، آثار منفی، آثار خود موضوع و آثار مثبت ، آثارعکس موضوع می باشد.

نکته2 : در موضوعات مثبت ، آثار مثبت ، آثار خود موضوع و آثار منفی ، آثارعکس موضوع می باشد.

 

5 – آسیب شناسی بحث: 1 – آثار منفی طرح بحث مورد نظر.

                     2 – شبهات پیرامون بحث مورد نظر.

                     3 – موانع و مشکلات طرح بحث مورد نظر.

                     4 - موانع و مشکلاتی که مخاطب براي انجام عمل در موضوعات مثبت و

                     ترك عمل در موضوعات منفي دارد.

 

6 – اولويت بندي و اصول حاكم بر بحث: بعد از يافتن مسائل اساسي ، با توجه به اينكه مي خواهيم بيشترين تأثير را روي مخاطب داشته باشيم اولويت مسائل مهمتر را مشخص مي كنيم ومي نويسيم و سپس اصولي را كه ما را در تأثير گذاري بهتر كمك مي كند را مي نويسيم.

 

 

 

 

 

 

تعريف زاويه ديد :

يافتن محتواي تاثير گذار بر مخاطب و روش ارائه مناسب مطالب

توضيح :

1 – تعيين زاويد ديد در واقع يافتن مواد و ملات مناسب براي سخنراني است يعني ، مشخص کردن محتوا و روش مناسب جهت تاثير گذاري بيشتر بر مخاطبان.

2 – محتواي تاثير گذار بر مخاطب را مي توان به صورت زير تقسيم کرد :

الف) علمي –  (يافته هاي علوم جديد جهت تاييد با حفظ محوريت قرآن و روايت)

ب) استدلالي- (مراد برهان نيست بلکه مقبولات و مشهوراتي که مخاطب آن را مي پذيرد ، البته منافاتي با استفاده از برهان هم ندارد. در صورت لزوم و تناسب مي توان از برهان استفاده کرد)

ج) تعبدي- استفاده از مطالبي که انسان مسلمان تعبدا آنها رامي پذيرد مثل مطالب قرآن و روايات اهل بيت عليهم السلام)

3 –  منظور از روش ارائه مناسب ، سبک مناسب براي سخنراني است که شامل روشهاي خطابي ، ادبي ، محاوره اي و همچنين نحوه القاء محتوا (مستقيم يا غير مستقيم) مي شود.

منظور از روش دو چيز است:

         1 – سبک ارائه مطالب شامل:

الف) محاوره اي     ب) ادبي     ج ) خطابي     د) تلفيقي

         2 – نحوه القاء مطالب شامل:

              الف) مستقيم      ب) غير مستقيم

مثال : گاهي مستقيما بحث حجاب را طرح مي کند و مواد و ملات مناسب اين بحث را ارائه مي کند وگاه بحث ديگري را ارائه کرده مثلا از محبت مي گويد و حجاب رامهرباني مي داند.

يا گاهي مستقيما امر به معروف و نهي از منکر را مطرح مي کندو گاه زاويه غير مستقيم پيدا کرده مثلا از مهرباني مي گويد و امر به معروف را دلسوزي براي جامعه مي داند محور بحث مهرباني است اما هدف امر به معروف و نهي از منکر است .

7 – زاويه ديد: محتوای  تأثير گذار :    1 علمی: یافته های علوم جدید.

                           2 استدلالی: استفاده از مقبولات و مشهورات و ...

                           3 تعبدی: آیات و روایات.

                           4 تلفیقی: تلفیقی از همه یا بعضی از موارد بالا.

         روش ارائه:             1 ادبی.

                           2 محاوره ای.

                           3 خطابی.

                           4 تلفیقی.

         روش القاء:                1 – مستقیم: مثلا مستقیم بحث حجاب را مطرح می کنیم.

                           2 – غیر مستقیم: مثلا از مهربانی می گوئیم و بعد حجاب را

نوعی مهربانی می دانیم.

در قسمت توضیحات مثلا می نویسیم محتوا ، تلفیقی با گرایش تعبدی یا روش ارائه ، تلفیقی با گرایش محاوره ای و...  .

 

 

 

 

 

 

فرم مسئله یابی

  

        نام:                          نام خانوادگی:                   دوره:               گروه:            استاد راهنما:              تاریخ:

 

موضوع: نگاه حرام            (این مسئله یابی ها برای شروع و نمونه می باشد ، دقت داشته باشید که موضوع باید خیلی ریز باشد).

 

مخاطب:نوجوان و جوان دبيرستاني ،      پسر          دختر

الف-  دلايل بروز مشكل در مخاطب (ریشه ها و زمینه ها)

1 – گرايش به جنس مخالف.                                       2 – ارضاء حس زيباگرائي.

3 – عدم پوشش مناسب خانمها و آقايان.                         4 – اعتقاد نداشتن به پيامدهاي  نگاه حرام.

5 -  عدم باور به تأثيرات دين.                                      6 – اختلاط مجالس زن و مرد.

7 – عادت كردن به نگاه (نوعي بيماري).                         8 – رابطه هاي نامطلوب.

9 – لذت بردن از نگاه.                                             10 – شرايط و اقتضاي سن.

11 – عدم رعايت رسانه ها و خصوصا تلوزيون.               12 – كم رنگ شدن حياء.

13 – عدم آگاهي از احكام نگاه.                                  14 – شبيخون فرهنگي (ماهواره – اينترنت - سي دي هاي مبتذل و ...).

ب -  نگرش مخاطب نسبت به موضوع

1 – تأثيري بر ما ندارد.

2 – يه نظر حلاله.

3 –چشمامو نو ببنديم مي خوريم به در و ديوار.

4 – ای بابا سخت نگیر.

5 – دلت پاک باشه.

6 – همه مثل خواهر و برادریم.

7 – اگه نگاه نکنم حریص می شوم.

8 – باز هم بحث تکراری و گیر دادن.

ج -  فرصت ها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب

فرصت زماني: مناسبتها، ماه رمضان ، محرم ، ايام امتحان و ... .

فرصت مكاني: مسجد يا نماز خانه ، حياط مدرسه ، باغ و ... .

نقاط مثبت شخصیت مخاطب:

1 – دوست دارد مقتدر و قوي باشد.                                         2 - دوست دارد محبوب باشد.

3 – ميل به آرامش .                                                             4 – ميل به نشاط و شادابي.

5 – عواطف و احساسات قوي دارد.                                         6 – لذت طلب است.

7 – كمال طلب است.                                                          8 – علاقه به هيجانات.

9 - دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.                                  10 - دوست دارد ديگران به اوتوجه كنند و شخصيت دهند.

11 – زيبائي ها را دوست دارد.                                              12 - دوست دارد پاك باشد.

13 – نوگرا است.                                                              14 – گذشت و ايثار خوبي دارد.

15 – ميل كمك به ديگران .                                                 16 – به شدت تحت تأثير رفيق مي باشد.

17 – زود رنج و حساس مي باشد.                                         18 – ممتاز شدن برايش خيلي مهم است.

19 – خانواده دوست است.                                                 20 – پست و مقام و مدرك برايش خيلي مهم است.

د -  آثار مثبت و منفی موضوع

آثار مثبت: کنترل نگاه.

1 – آرامش روانی و روحی.

2 – امنیت اجتماعی.

3 – استحکام خانواده.

4 – موفقیت بهتر در کارها و امور زندگی.

5 – رشد عشق و محبت در زندگی.

6 – تمرکز حواس و دوری از خیال پردازی.

7 - تمایل بیشتر به معنویت.

8 – باز شدن چشم دل.

9 – محبوب شدن نزد مردم.

10 – رضایت خداوند.

آثار منفی: نگاه حرام.

1 – تشویش خاطر.

2 – افت تحصیلی.

3 – سستی و تنبلی.

4 - کشیده شدن به بی هدفی و بیهوده گرائی.

5 – ایجاد اختلافات خانوادگی.

6 – نا امن شدن جامعه.

7 – از دست دادن اعتماد به دیگران(سوءظن).

8 – سختگیری های بی مورد در ازدواج و خانواده.

9 – ارتکاب گناهان بزرگتر.

هـ - آسیب شناسی بحث (شبهات – موانع و مشکلات)

1 - دلت پاک باشه.

2 – انسان از هر چی که منع بشه حریص می شه.

3 – خدا چشم را برای دیدن داده دیگه!

4 – مسخره کردن دیگران(تو هم آره).

5 – فراهم بودن مجلس غیر شرعی.

6 – عادت کردن به نگاه حرام.

7 – روابط نا مطلوب.

8 – وجود رسانه های مضر.

9 – لذت های شدیدی که از نگاه می برد مانع ترک نگاه حرام می شود.

10 – مشکل اینجاست که هی می گوبد فقط یه بار.

و -  اولویت بندی و اصول حاكم بر بحث

1 – گرايش به جنس مخالف.                                            2- عادت كردن به نگاه (نوعي بيماري).

3 - رابطه هاي نامطلوب.                                                  4 - دلت پاک باشه.

5 - اگه نگاه نکنم حریص می شوم.                                     6 – جوان دوست دارد محبوب باشد.

7 – جوان علاقه به هيجانات دارد.                                       8 – جوان دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.

9 - باز شدن چشم دل.                                                   10 - ارتکاب گناهان بزرگتر.

11 - فراهم بودن مجلس غیر شرعی.                                   12 - مشکل اینجاست که هی می گوبد فقط یه بار.

13 – معرفی و ارائه الگو های خوب.                                  14 – بیان عاقبت افراد چشم چران (با ذکر نونه).

15 – استفاده از تشبیه و تمثیل.                                         16 – دادن تمرین هائی برای کنترل نگاه.

17 – تذکر این نکته که هیچ وقت خود را در معرض این گناه قرار ندهید و از آن به شدت فرار کنید.

 

ز -  انتخاب زاویه دید

محتوائی:                                         استدلالی       علمی                  تعبدی                تلفیقی

روشی:                     ارائه                ادبی                محاوره ای        خطابی                       تلفیقی   

                                 القاء                 مستقیم            غیر مستقیم 

توضیحات: 1 - القاء غیر مستقیم با گفتن داستان ها و خاطره های واقعی وتأثیر گذار یا استفاده از تشبیه و تمثیل می تواند باشد.

              2 – می توان از افسردگی صحبت کرد و بعد به نگاه حرام پرداخت که یکی از علتهای افسردگی می باشد.

فرم مسئله یابی

        نام:                          نام خانوادگی:                   دوره:               گروه:            استاد راهنما:              تاریخ:

 

موضوع: نماز                                (این مسئله یابی ها برای شروع و نمونه می باشد ، دقت داشته باشید که موضوع باید خیلی ریز باشد).

 

مخاطب: جوان و نوجوان دبیرستانی ، پسر ، نیمه مذهبی

الف-  دلايل بروز مشكل در مخاطب (ریشه ها و زمینه ها)

*چرا مخاطب ما نماز نمی‌خواند؟، نسبت به نماز کم‌توجه است؟

1 - اهمیت مسأله را نمی‌داند.

2 - تنبلی و تن‌پروری.

3 - بی‌حالی و رخوت و بی‌حوصلگی.

4 - بد دینداری کردن دینداران (بدبینی به جامعه نمازخوان‌ها).

5 – تأثیر محیط و اطرافیان.

6 - تصور عدم تطابق دین با زندگی و بی‌ارزشی عباداتی چون نماز.

7 - خجالت می‌کشد.

8 - می‌خواهد با حکومت دینی مخالفت کند(خلاف جریان حرکت کند).

9 - ضعف ایمان در اثر ضعف در انجام واجبات و ترک محرمات.

ب -  نگرش مخاطب نسبت به موضوع

1 - احساس گناه از لغزش‌های گذشته (آب از سر ما که گذشته دیگر نمازخواندن چه فایده‌ای دارد.)

2 - پس چرا نماز ما را ازگناه دور نمی‌کند.(ناامیدی)

3 - مگر نمازخواندن صحبت کردن با خدا نیست، من هر طور که دلم بخواهد با خدا صحبت می‌کنم.

4 - خدا نیازی به نمازخواندن من ندارد.

5 -نماز را مخالف لذت‌ها و علایق و شور جزائی‌اش می‌بیند.

6 - نماز برایش نامفهوم است.

7 - احساس می‌کند نماز نیازهای روحی و روانی‌اش را برطرف نمی‌کند.

8 - چهره‌ای منفی از نمازگزاران در ذهن او ترسیم شده است.

 

ج -  فرصت ها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب

فرصت زماني: مناسبتها، ماه رمضان ، محرم ، ايام امتحان و ... .

فرصت مكاني: مسجد يا نماز خانه ، حياط مدرسه ، باغ و ... .

نقاط مثبت شخصیت مخاطب:

1 – دوست دارد مقتدر و قوي باشد.                                         2 - دوست دارد محبوب باشد.

3 – ميل به آرامش .                                                             4 – ميل به نشاط و شادابي.

5 – عواطف و احساسات قوي دارد.                                         6 – لذت طلب است.

7 – كمال طلب است.                                                          8 – علاقه به هيجانات.

9 - دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.                                  10 - دوست دارد ديگران به اوتوجه كنند و شخصيت دهند.

11 – زيبائي ها را دوست دارد.                                              12 - دوست دارد پاك باشد.

13 – نوگرا است.                                                              14 – گذشت و ايثار خوبي دارد.

15 – ميل كمك به ديگران .                                                 16 – به شدت تحت تأثير رفيق مي باشد.

17 – زود رنج و حساس مي باشد.                                         18 – ممتاز شدن برايش خيلي مهم است.

19 – خانواده دوست است.                                                 20 – پست و مقام و مدرك برايش خيلي مهم است.

د -  آثار مثبت و منفی موضوع

 آثار مثبت نمازخواندن :

1-  تقویت اعتمادبه‌نفس.

2-  ایجاد محبوبیت.

3-  نشاط و شادابی مداوم.(آرامش)

4-  به اثبات شخصیت می‌دهد.

5-  دور شدن از کبر و غرور.

6-  دوری از گناهان.

7-    زشتی بدی و زیبایی خوبی را مشخص می‌کند.

 

آثار منفی نماز نخواندن :

1-  هیچ یک از اعمالش مورد قبول واقع نمی‌شود.

2-  آستانه تحمل انسان پائین می‌آید. (در مصیبت‌ها و عرصه‌های گناه)

3-  موجب گمراهی می‌شود.

4-  زندگی سخت و بدون رضایت.

5-  مبدأ گرایش‌های اجتماعی تغییر می‌کند.

 

هـ - آسیب شناسی بحث (شبهات – موانع و مشکلات)

 

1-                      گاهی می‌خواند گاهی نمی‌خواند.

2-                      اتفاق‌هایی در زندگی‌اش می‌افتد که احساس می‌کند خدا به او توجه ندارد(عدم قبولی در کنکور)

3-                      مورد تمسخر برخی از دوستان قرار می‌گیرد.

4-                      نماز را نامفهوم می‌داند

و -  اولویت بندی و اصول حاكم بر بحث

1-  ایجاد یک شور هیجان مذهبی.

2-  ایجاد رغبت در او از طریق برقراری رابطه انس با او.

3-  معرفی نماز بعنوان یک راهکار عملی برای رسیدن به آرامش و نشاط.

4-  دادن یک تکلیف عملی در قبال نماز (بیاییم از امروزنمازهایمان را اول وقت بخوانیم)

5-  اشاره به برخی از اسرار نماز (بفهمد که نماز صرفا" یک سری حرکات تکراری نیست)

6-  دادن راه‌کار عملی برای رسیدن به حضور قلب و لذت بردن از نماز. [ترک گناه         تقویت ایمان        تسلط برخود (حضور قلب ) ]

7-  معرفی خدا بعنوان یک حاکم واقعی و اینکه نماز لطف از جانب خداست.

8-  ترسیم تابلویی زیبا ازنماز.

 

ز -  انتخاب زاویه دید

محتوائی:                                         استدلالی         علمی                  تعبدی          تلفیقی   

روشی:                     ارائه                ادبی                محاوره ای        خطابی         تلفیقی       

                                 القاء                 مستقیم            غیر مستقیم 

توضیحات:

نماز ، زیباترین حرف زدن یک عاشق با معشوقش  است .

 

فرم مسئله یابی

                نام:                          نام خانوادگی:                   دوره:               گروه:            استاد راهنما:                   تاریخ:

 

موضوع: عوامل دين گريزي          (این مسئله یابی ها برای شروع و نمونه می باشد ، دقت داشته باشید که موضوع باید خیلی ریز باشد).

 

مخاطب: دانشجويان- جوانان                           چرا مخاطب دين‌گريز است؟

الف.  دلايل بروز مشكل در مخاطب (ریشه ها و زمینه ها)

1. هدف و حرف اصلي دين را نمي‌داند.

2. كاركرد‌هاي دين در مسايل اجتماعي، اقتصادي، ‌سياسي، علمي و... را نمي‌داند.

3. دين را سدّي در مقابل رسيدن به خواسته‌هاي دروني و اميال خود مي‌پندارد.

4. زيبايي‌هاي دين را درك نكرده است.

5. دين را فقط با تكاليف و محدوديت‌ها و نهي‌هايش شناخته است.

6. بعضي از دين‌داران ظاهري بد عمل كرده‌اند.

7. پيشرفت جوامع غربي يا شرقي را به بي ديني نسبت مي‌دهد.

8. عقب ماندگي جوامع اسلامي را به دين نسبت مي‌دهد.

9. در خانواده‌اش به دين اهميت داده نمي‌شود.

10. محيط پيرامون او، واقعيت دين را درك نكرده اند.

11. برداشت‌هاي ناروا از دين.

12. تقليد‌هاي كوركورانه از ديگران.

13. سخت جلوه دادن دين.

ب.  نگرش مخاطب نسبت به موضوع

1. دين فقط زحمت براي من درست مي‌كند.                                                                   12. دين از سياست جداست.

2. دين با دستوراتش مرا محدود مي‌كند.                                                                        13. دين كجا؟ فناوری جديد و مدرن كجا؟

3. دين مانع از خيلي لذت‌ها مي‌شود.

4. دين اثري ندارد؛ هر كه بخواد خوب باشه، مي‌شه؛ چه بي دين چه با دين!

5. دين مال قديمي‌هاست.

6. دين مانع پيشرفت ماست.

7. خيلي از دين‌داران آدم‌هاي خوبي نيستند.

8. بعضي از دين‌داران اجتماعي نيستند، بداخلاقند.

9. دين يعني هميشه گريه كردن و عزا گرفتن.

10. من دين را قبول دارم؛ فقط نماز نمي‌خوانم.

11. دين براي عده‌اي خاص مفيد است.

ج.  فرصت ها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب

فرصت زماني: مناسبت‌ها، ماه رمضان ، محرم ، ايام امتحان و ... .

فرصت مكاني: مسجد يا نماز خانه ، حياط مدرسه ، باغ و ... .

نقاط مثبت شخصیت مخاطب:

1. دوست دارد مقتدر و قوي باشد.                                         2. دوست دارد محبوب باشد.

3. ميل به آرامش.                                                             4. ميل به نشاط و شادابي.

5. عواطف و احساسات قوي دارد.                                         6. لذت طلب است.

7. كمال طلب است.                                                          8. علاقه به هيجانات.

9. دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.                                  10. دوست دارد ديگران به او توجه كنند و شخصيت دهند.

11. زيبایي ها را دوست دارد.                                              12. دوست دارد پاك باشد.

13. نوگرا است.                                                              14. گذشت و ايثار خوبي دارد.

15. ميل كمك به ديگران.                                                 16. به شدت تحت تأثير رفيق است.

17. زود رنج و حساس مي باشد.                                         18. ممتاز شدن برايش خيلي مهم است.

19. خانواده دوست است.                                                 20. پست و مقام و مدرك برايش خيلي مهم است.

21. فطرتاً دين را دوست دارد.                                             21. از بحران در شخصيت و هويت و به پوچي رسيدن در زندگي گريزان است.

د.  آثار مثبت و منفی موضوع

آثار مثبت: دينداري

1. ارتباط درست و قوي با خدا.

2. هدفمند شدن زندگي.

3. راهيابي اميد در زندگي.

4. با آرامش زندگي كردن.

5. تأثيرگذاري مثبت بر ديگران.

6. دوري از حرص و طمع و خيلي از گناهان ديگر.

7. رسيدن به فضايل اخلاقي.

8. دل نبستن به دنيا.

9. ارتباط قوي با ائمه(ع) و اوليای خدا.

آثار منفی: دين‌گريزي

1. دور شدن از خدا.

2. دور شدن از ائمه‌ی اطهار(ع) و اوليای خدا.

3. بعضي اوقات دشمني با خدا و ائمه(ع)...

4. به پوچي و بي ارزشي رسيدن در دنيا.

5. دنياگرايي و دنيازدگي و دچار روزمره شدن.

6. بحران هويت و شخصيت.

7. زمينه ارتكاب جرايم فردي و اجتماعي.

8. از دست دادن فضايل اخلاقي.

9. تأثيرگذاري منفي بر ديگران.

10. از دست دادن اميد و آرامش در زندگي.

هـ. آسیب شناسی بحث (شبهات – موانع و مشکلات)

1. تنها دين اسلام نيست كه نجات بخش است؛ دين‌هاي ديگري هم هست؟!

2. من خودم عقل دارم؛ دين براي چيست؟

3. هر طوري خودت از دين برداشت كردي، صحيح است!

4. واقعا دين ما را محدود مي‌كند يا نه؟ آيا مانع پيشرفت ما نمي‌شود؟

5. دلت پاك باشد، حال يا با دين يا بي دين.

6. حرف‌ها تكراري است.

7. طرح شبهات و جواب ندادن يا جواب قوي ندادن، خيلي مضر است. حتما بايد جواب داده شود.

8. كار جدي مخالفان دين و مذهب براي مقابله با دين.

9. در دسترس بودن و سهل الوصول بودن فساد و فحشا و گناه و ...

10. عدم هماهنگي مدرسه و خانه در امور ديني.

11. عدم آگاهي و دانش كافي اوليا و مربیان از دين.

و.  اولویت بندی و اصول حاكم بر بحث

1. تبيين حرف اصل و هدف از دين

2. بيان زيبایی‌هاي دين

3. راز عقب ماندگي جوامع مذهبي

4. دين يعني زحمت

5. دين مانع از خيلي لذت‌ها است.

6. دين يعني عزا و گريه

7. ميل به آرامش

8. از بحران شخصيت و هويت گريزان است.

9. ميل به نشاط و شادي

10. هدفمند شدن در زندگي

11. تنها دين اسلام نيست كه نجات بخش است؛ دين‌هاي ديگري هم هست.

12. من خودم عقل دارم؛ دين براي چه؟

13. دلت پاك باشد؛ حال يا با دين يا بي دين.

14. كار جدي مخالفان دين و مذهب براي مقابله با دين

15. استفاده از داستان‌هاي جذاب و تشبيه و تمثيل

16. استفاده از روش تجزيه و تحليل و نقد و بررسي

17. استفاده از روش طرح سوال

18. بيان داستان‌هايي از عاقبت به خيري دين‌داران واقعي

19. بيان داستان‌هايي از عاقبت به شري بي دينان

 

ز -  انتخاب زاویه دید

محتوایی:                                           استدلالی        علمی                  تعبدی                   تلفیقی    

روشی:                     ارایه                  ادبی                محاوره ای           خطابی                  تلفیقی    

                                 القا                    مستقیم            غیر مستقیم      

توضیحات:

ابتدا نقاط مشترك خواسته‌هاي جوانان را با دين، به عنوان حرف اصلي جوانان مطرح كنيم و سپس بگوييم: بابا! دين هم همين را مي‌خواهد.

                        

       

 

فرم مسئله یابی    

        نام:                          نام خانوادگی:                   دوره:               گروه:            استاد راهنما:              تاریخ:

 

موضوع: خودآگاهي                (این مسئله یابی ها برای شروع و نمونه می باشد ، دقت داشته باشید که موضوع باید خیلی ریز باشد).

 

مخاطب:نوجوان و جوان دبيرستاني ،      پسر R         دخترR

الف-  دلايل بروز مشكل در مخاطب (ریشه ها و زمینه ها)

چرا مخاطب به خودش توجه ندارد؟

1- تعريفي از خود ندارد.

2- ضرورت خودشناسي را نمي‌داند

3- شناختي ا تفاوت انسان با ساير مخلوقات ندارد.

4- اشتغالات پيراموني(مثبت يا منفي) او را از توجه به خود بازداشته است.

5- توجه زياد محيط و جامعه و خانواده به ماديات مانع خودآگاهي شه است.

6-نيازها و استعدادهاي خودش را نمي‌شناسد.

7- مديريت استعدادهايش را نمي‌داند و عاجز از اداره آنهاست.

8- نقاط ضعيف و قوت خود را نمي‌شناسد.

9- معيار درستي در پرداختن به خود ندارد به عكس الگوهاي منفي در اختيار دارد.

10- شكست‌ها قبلي او در مسير خودشنسي تداعي بدي براي او از ين بحث به وجود آورده است.

11- كار مشكلي ات و تنبلي از به حمت افتادن مانع اس.

12- بد مطرح شدن اين بح توسط افرادي براي مخاطب

ب -  نگرش مخاطب نسبت به موضوع

1- فكر مي‌كند اين بحث به دردش نمي‌خورد، مطالب مهمتري وجود دارد

2- اين بحث‌ها هيچ فايده‌اي ندارد فقط در حد حرف هستند و كاربردي ندارد.

3- بحث خشكي است، تنوع ندارد، احساس نيست.

4- اين بحث مشكل و دغدغه امروز من نيست.

5- بث نامفهوم است.

6- تا جوانم بايد خوش باشم اينها آدم رو افسرده مي‌كند.

7- اين‌ها حرف‌هاي آخوندهاست...

8- دين در اين موضوع حرفي براي گفتن ندارد.

9- پرداخت به خود اشتباه است.

10- اين بحث بايد در زيست شناسي و روان شناسي مطرح شود.

11- فكر كردن به اين مسائل اعصابم را خورد مي كند.

12- حالا گيريم خودآگاه شم آخرش كه چه؟

ج -  فرصت ها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب

فرصت زماني: مناسبتها، ماه رمضان ، محرم ، ايام امتحان و ... .

فرصت مكاني: مسجد يا نماز خانه ، حياط مدرسه ، باغ و ... .

نقاط مثبت شخصیت مخاطب:

1 – دوست دارد مقتدر و قوي باشد.                                                                               2 - دوست دارد محبوب باشد.

3 – ميل به آرامش .                                                                                                   4 – ميل به نشاط و شادابي.

5 – عواطف و احساسات قوي دارد.                                                                                6 – لذت طلب است.

7 – كمال طلب است.                                                                                                8 – علاقه به هيجانات.

9 - دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.                                                                       10 - دوست دارد ديگران به اوتوجه كنند و شخصيت دهند.

11 – زيبائي ها را دوست دارد.                                                                                     12 - دوست دارد پاك باشد.

13 – نوگرا است.                                                                                                     14 – گذشت و ايثار خوبي دارد.

15 – ميل كمك به ديگران .                                                                                         16 – به شدت تحت تأثير رفيق مي باشد.

17 – زود رنج و حساس مي باشد.                                                                                18 – ممتاز شدن برايش خيلي مهم است.

19 – خانواده دوست است.                                                                                         20 – پست و مقام و مدرك برايش خيلي مهم است.

21- در سن تصميم گيري است و شكل گيري شخصيت است طبعتا سوالات جدي برايش مطرح است            22- مديريت و رهبري خود و ديگران را دوست دارد.

د -  آثار مثبت و منفی موضوع

آثار مثبت: 1-  مي تواند بسياري از مشكلات او را به صورت ريشه‌اي حل كند. چون می فهمد با خودش و مشكلاتش چگونه كنار بيايد.

2- راه رسيدن به خودسازي، ديگر سازي، خوشناسي و خودپذيري است

3- ظرفيتش بالا مي‌رود.

4- هماهنگي قواي روحي و رواني

5- اگر خودآگاه شود: شخصيت خود و ديگران را محترم مي‌شمارد، ارزش انسان را مي‌فهمد. احساس كرامت مي‌كند.

6- آرامش وجدان مي‌يابد.

7- استقامت و صبوري در برابر آزار ديگران به دست می آورد.

 8- بدي‌ها را راحت‌تر كنار مي‌گذارد. شأن خود را بالاتر از آن مي‌داند كه گناه كند. 9- نسبت به گناهان حساسيت پيدا مي‌كندو راهی برای توبه است.

10- اين بحث به فطرت مخاطب بسيار نزديك است.

11- دیدگاه مخاطب را به دين تغيير مي‌دهد.

12- بحث جديدي است و زاويه تازه‌اي دارد.

 

آثار منفی: 

1- جنبه‌هاي حاشيه‌اي زيادي دارد كه غفلت انگيز و كم اثر است و از عمل دور است؛ پرداختن به مباحث تئوري تا عملي.

2- تئوري پردازي‌ها زيادي وجود دارد و نظر قطعي كم است.

3- زمينه‌سازي ورود مخاطب به مكاتب گير عرفاني منحرف.

4-گوينده در نظ مخاطب شخصيتي خود ساخته به نظر مي‌رسد.

5- ايجاد درگيري‌هاي دروني و پريشاني

6- زود به نتيجه نمي‌رسد.

هـ - آسیب شناسی بحث (شبهات – موانع و مشکلات)

1- توجه گوينده به خود كم باشد و دغدغه اين بحث را نداشته باشد.(آسيب)

2- رسانه‌ها او را به غفلت مي‌برند تا خودآگاهي(موانع)

3- لذت‌هايي كه از گناه مي‌برد او را از خود اگاهي دور مي‌كند.(موانع)

4- تلاش براي خودآگاهي در واقع همان رسيدن به خودخواهي و خود‌پسندي  است(شبه)

5- اين مباحث قديمي‌اند و جايي در عصر فناوری  ندارند(شبهه)

6- تعادل بين انذار و تبشير توسط مبلغ رعايت نشود.(آسيب)

7- ايجاد فضا تفكر و انديشه براي مخاطب سخت است به جهت فضاي پيراموني او (مشكلات)

8- اصطلاحات خاص اين مباحث ره زن خواهد شد و خوف زمينه ورود به مكاتب شبه عرفاني مي‌رود.(مشكلات)

9- ايجاد درگيي‌هاي دروني و پريشاني(مشكلات)

10- پيشرفت در خودآگاهي براي مخاطب ملموس نيست(مشكلات)

11- مربيان خيلي قوي‌اي لازم دارد.(مشكلات)

12- آثار مكتوب قابل ارائه براي دانش‌آموز كم است.

13 - دور شدن گوينده و مخاطب از ميدان عمل(تئوري زدگي-بحث زدگي)

 

 

 

 

و -  اولویت بندی و اصول حاكم بر بحث

1 - ضرورت خودشناسي را نمي‌داند

2 - نيازها و استعدادهاي خودش را نمي‌شناسد.

3 - اين‌ها حرف‌هاي آخوندهاست...

4 - فكر مي‌كند اين بحث به دردش نمي‌خورد، مطالب مهمتري وجود دارد

5 - حالا گيريم خودآگاه شم آخرش كه چه؟

6 - در سن تصميم گيري است و شكل گيري شخصيت است طبعتا سوالات جدي برايش مطرح است

7 -  دوست دارد ديگران به او اعتماد كنند.

8 – این بحث زود به نتيجه نمي‌رسد.

9 - اين مباحث قديمي‌اند و جايي در عصر فناوری  ندارند(شبهه)

10 - رسانه‌ها او را به غفلت مي‌برند تا خودآگاهي(موانع)

11- به رخ كشيدن عدم شناخت از خود(با مقايسه خود و ديگران و انسان و ساير موجودات)

12- نمونه‌اي از مشكلات زندگي را با بحث خودآگاهي برايش حل كنيم.

13-  بيان آثار مترتب بر بحث خودآگاهي و پرداختن به پاسخ شبهات.

ز -  انتخاب زاویه دید

محتوائی:                                         استدلالی         علمی                  تعبدی                     تلفیقی   

روشی:                     ارائه                ادبی                محاوره ای        خطابی                   تلفیقی        

                                 القاء                 مستقیم            غیر مستقیم

توضیحات:

           

 

 

         جزوه تمرینی

 

مسئله يابي

 با ارائه چند نمونه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه های مهارتی خطابی

نیمسال اول گروه ها

خطابی1

 

 

مدیریت حوزه علمیه قم

مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ

تربیت راهنما سفیران هدایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسفند 87

*هيچ كس گمان نكند كه اهميت منبر امروز كمتر از ديروز است  نه  بنده با وسائل ارتباطات جمعي آشنا هستم تلويزيون و بقيه چيزها را مي شناسم و تاثيرات آنها را ميدانم  اما معتقدم جلسه اي كه يك روحاني بنشيند و عده اي رو به روي او قرار گيرند و او با آنها حرف بزند  همچنان جايش در كل تبليغات مدرن امروزي خالي است.

*ما از صد سال پيش تا امروز چقدر موازين منبر را زير ضابطه برده ايم؟ *اين يك خلا است...

 * ما ميتوانيم شيوه انحصاري اختصاصي تبليغ را ، يعني منبر و مواجهه روبرو و ... را تحت ضابطه در آوريم چرا اين را به شما ميگويم ؟

* من اين را ميگويم تا فضاي ذهني شما به اهميت قضيه توجه پيدا كند.

بخواهيد و بكوشيد تا بشود

مقام معظم رهبری

مدیریت حوزه علمیه قم

مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ

تربیت راهنما سفیران هدایت

تلفن تماس: 2912699